„Pont akkora átverés, amekkorának tűnik” – Mehlhoffer Tamás, fenntarthatósági kommunikációs szakértő
A fogalom 1986-ban született, felfutása mégis az elmúlt másfél évtizedben figyelhető meg: greenwashing. A globális felmelegedés, a klímapánik fokozódásával egyre nagyobb a nyomás a cégeken, hogy tegyenek meg mindent működésük környezetkárosító hatásainak kiküszöbölésére – legalább csökkentésére. Ezt sokan a szavak szintjén, vagy látszattevékenységeken keresztül próbálják meg megúszni – ezekről a jelenségekről beszélgettünk Mehlhoffer Tamás, fenntarthatósági kommunikációs szakértővel a Krízisek és pofonok podcast legújabb epizódjában.
„Óriási a nyomás a vevők, munkavállalók részéről a cégeken. De ha az indítja el a cselekvést, hogy valamit mondani kell, akkor kezdődik el a greenwashing” – mutat rá Mehlhoffer Tamás. Az egyik ilyen kirívó tünet, ha a kommunikált célokhoz távoli időtávot rendelnek, vagy a kitűzött cél közeledtével újra módosítják az időtávot. Mehlhoffer Tamás külön gyűjti azokat a kifejezéseket is, amelyek önmagukban is képesek manipulálni, elfedni, elrejteni a valós problémákat. Faramuci módon maga a greenwashing kifejezés is ilyen, de a klímaváltozás szó is szándékosan tompít, ahogyan a fenntartható növekedés is fából vaskarika a szakértő szerint.
Az epizódban nem kerültük meg az önmanipuláció kérdéskörét sem: magunkat is hajlamosak vagyunk becsapni, elringatni, hogy valamit érdemben teszünk a környezetünkért, miközben esetleg sokkal nagyobb hatással járó, káros tevékenységeink fölött szemet hunyunk. „A racionalizálás minden döntésnél ott van, így ezeknél is. Ilyenkor saját magunkat greenwashingoljuk” – mutat rá Mehlhoffer Tamás.
Tetszett a beszélgetés? Hallgass bele más adásokba is! Beszélgettünk már manipulációról a harcászatban, a borok világában, a történelemben, az irodalmi bestsellerek kapcsán, a divatban és az építészetben is. De megtudhatod azt is, hogyan hat a manipuláció a bűnügyek esetében, vagy hogy jellemző-e az állatvilágra!