„Rózsaszín, filigrán fúrógépet nehéz eladni” – Orlai Balázs tárgytervező

A tárgyak tervezésekor a funkcionalitás és a vonzerő viszonya kulcsfontosságúvá válik. Ha a tárgy nem tölti be jól az eredeti funkcióját, az komoly probléma – ha ugyan betölti, de nem szívesen nézünk rá, nem szívesen vesszük kézbe, akkor is nehezen értékesíthető. A Krízisek és Pofonok podcast új epizódjában arról beszélgettünk, hogy mit is kell tudnia még egy vízforralónak, azon kívül, hogy felforralja a vizet.

„Az érzésre van szükségünk, hogy birtokunkba kerül ez a tárgy, nem a funkciójára” – mondja el az epizódban Orlai Balázs, a MOME tárgytervezési tanszékének egyik alapítója, a formatervezési tanszék tanára. Egy tárgy többet mutat magából annál, mint amilyennek lennie kellene. Így, amikor ajándékba adjuk az adott tárgyat, akkor is vonzónak kell maradjon, ha nem értünk hozzá. Vásárlóként éreznünk kell, hogy egy megbízható, jól funkcionáló, esztétikus tárgyat veszünk ajándékba.

Orlai Balázs mezei vásárlóként persze tisztában van a mesterfogásokkal. „A tervezők szórakoznak az érzelmeimmel, szórakoznak az érzéseimmel, szórakoznak a véleményalkotási képességeimmel” – vallja, de szerinte a tárgy létrejötte és az eladásának a szándéka is már egy manipuláció.

Az epizódban kicsit a jövőbe is kitekintettünk, Orlai Balázs például elmerengett, hogy milyen alakja lesz egy nyomtatott csirkemellnek, illetve merengtünk azon, meddig fog még exponáló hangot utánozni a telefonunk fényképező funkciója, hiszen egyre kevesebben emlékeznek arra, hogy mi is volt ez a hang az analóg fényképező gépeken.

 

Tetszett a beszélgetés? Hallgass bele más adásokba is! Beszélgettünk már manipulációról a harcászatban, a borok világában, a történelemben, az irodalmi bestsellerek kapcsán, a divatban és az építészetben is. De megtudhatod azt is, hogyan hat a manipuláció a bűnügyek esetében, vagy hogy jellemző-e az állatvilágra!