Hirtelen mindenkinek olyan arca lesz, mint Zsigmondnak” – Antalffy Péter történész, a Rubicon tudományos főmunkatársa
„Ha tudunk a Mediciekről és jó véleményünk van róluk – akkor propaganda áldozatai vagyunk” – hívja fel a figyelmet Antalffy Péter történész, a Rubicon tudományos főmunkatársa a Krízisek és pofonok podcast harmadik évadjának első epizódjában. Az egész évadot a propaganda jelenségének szenteljük, így kézenfekvő, hogy az első alkalommal történelmi keretbe helyezzük ezt a kifejezést. Antalffy Péter rámutat, amikor a pápaság rájön, hogy az inkvizíció már nem lesz elég, megteremti a propagandát: ezentúl a tiltás helyett meg kell nyerni az embereket. A barokk művészet az pontosan olyan, mint a show business, legyen nagyobb látványosabb, aranyosabb, világítson – mondja el a történész. Az ellenreformáció egy nagyon jól megtervezett marketing és kommunikációs kampány volt.
De a Krízisek és pofonokban a legkorábbi történelmi korokig nyúltunk vissza, jóval a pápaság intézménye előtti időszakig. „A fáraó ott van mint egy többméteres szuperhős és az ellenséget egy teniszmozdulattal csapja le. Akkor jó munkásember a fáraó, ha rend van, ha a nagy nem ragadozza a kicsit, mindenkinek megvan a jogbiztonsága, nincs háború, nem árad a Nílus” – mutat rá Antalffy Péter, hozzátéve a hatalom mindig valamilyen módon kommunikálja önmagát. A propaganda legfontosabb üzenete mindig a legitimitás.