Riszálom úgy is, úgy is

A showbusiness világában kevésbé jártasként Miley Cyrusról eddig csak annyit tudtam, hogy forradalmasította a fenékriszálás intézményét. Ez sem kevés.

Most azonban zenei munkássága részeként megismerkedtem egy virtigli negatív kampánnyal is, amelyet a T-Mobile szponzorált riválisa, a Verizon ellen. Igazi klasszikus csemege, egy ódivatú műfaj felélesztése. Már persze nem a negatív kampányra gondolok, hanem ez az aktivista, pozitív hangulatú, fülbemászó popszámra, ami egy márka dicséretére született himnusz. Dicshimnusz. Érdemes megnézni, minden másodperce arany.

Ha minden kis utalást nem is feltétlenül tudunk dekódolni (én biztosan nem), az elég egyértelmű, hogy az 5G mobilhálózat lefedettségében lévő hatalmas különbség „ihlette” a nótát. És a térkép nem hazudik, amint ezt az egyik fősor sulykolja.

A telkocégek között ez a típusú rivalizálás inkább gyakori, semmint ritka. Az egyébként viszonylag óvatos magyar reklámpiacon is több villongás, erőfitogtatás volt már lefedettség, hálózatgyorsaság tekintetében, sőt, még perek is zajlottak, hogy a bíróság döntse el, kinek gyorsabb, szélesebb lefedettségű a hálózata.

Nálunk talán a Vodafone élt leginkább ezzel a pimaszkodós fegyverrel, hiszen újonnan érkezőként neki kellett a leghangosabbnak lennie a két nagy piaci szereplő között. Hiszen az élen állók ritkábban fordulnak rá a követőkre, nem akarják felemelni, egy szintre helyezni őket. De a hátrébb lévőknek elemi érdekük, hogy felhívják magukra a figyelmet, és új erőként, friss lendülettel mutassák magukat. Erre van is egy remek finn telko reklám, a szintén harmadiknak érkező mobilszolgáltató részéről:

Nagy klasszikussá vált a Mac teljes sorozata az akkor élen álló, eltohonyult Microsoft ellen:

És úgy teljes a kép, ha a Samsung didaktikus, Apple elleni kisfilmjét is megcsodáljuk:

Egyébként az sem ritka, hogy sztárokat kérnek fel, hogy a márka arcaiként páros lábbal szálljanak bele a riválisba. Például Jackie Chan a Diet Coke-ba:

Magyarországon, talán és szerencsére, alacsonyabban van az ingerküszöb a márkák közötti negatív kampányok tekintetében. És persze a törvényi szabályozás is jelentősen eltér, kevesebbet enged is meg a cégeknek a reklámtörvény.

Mindez személyekre és a karaktergyilkosságokra nem vonatkozik. Ott még szabad a vásár.