Vetkőzz úgy, mint egy mentős!
A pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve. Az Országos Mentőszolgálat kedves kisfilmje az új munkaruhák megérkezéséről kicsit félrement – ezt annak ellenére el kell mondani, hogy nagy nézettségnek és sok biztató hozzászólásnak örvendhet a minden ízében amatőrnek ható imázsfilm.
A videóban négy izgatott nő várja férfi kollégáját, aki érkezik az új munkaruha átvételére. A jó svádájú legény azon melegében le is vetkőzik, hogy felvehesse a remekbe szabott új mentősruhát, eközben a négy nő alig bír magával nagy felfokozottságában. A videó zenei aláfestése kétséget sem hagy felőle, hogy egy fülledt erotikájú klipet látunk.
Ahhoz, hogy el tudjuk dönteni valamiről, hogy lealacsonyító, szexista, tárgyiasító művet látunk-e, érdemes mindig egy ellenpróbát végezni gondolatban. Működne-e ez a reklám ellenkező nemű szereplőkkel? Működne-e azonos nemű szereplőkkel? Magyarán, nő vetkőzik / öltözik és férfiak mustrálják, esetleg norvég télapósan férfi vetkőzik, férfiak vizslatják. Megannyi lehetőséget fel sem sorolva.
2022-ben, de azért már 1990-ben is minden sikamlósnak szánt, kikacsintós kreatívötlet kidolgozása előtt végig kell futtatni egy ilyen kockázat-analízist, mert ami elsőre jó ötletnek tűnik, vagy lehet rajta egyet röhögni a stábbal, a megvalósítás során már kínossá, vagy magyarázhatatlanná válhat.
Teljesen indokolt, hogy egy nagy intézmény, közszolgálatot ellátó szervezet imázskampányt folytat, hiszen monopolhelyzete ellenére is meg kell dolgoznia a közbizalomért, toboroznia kell új munkatársakat, meg kell tartania a meglévő állományt. Hosszú évtizedekre tervez a honvédség, a rendőrség, katasztrófavédelem és természetesen a mentőszolgálat is. Nem is végzik általában rosszul a dolgukat. Olykor viszont homokszem kerül a gépezetbe, olyankor pedig még nagyobb eséllyel, amikor egy nagy szervezet olcsón, gyorsan és szakemberek közbeiktatása nélkül akar megugrani valami egyszerűbbnek tűnő feladatot.
A rendőrség például nagyot szakított első, 2018-as nőnapi videójával, ami tényleg elég cukin sikerült.A sikeren felbuzdulva rögtönöztek egy anyák napi videót is, ami viszont már kisebb visszatetszést keltett, mert az anyák feladatait (cipőfűzés, vasalás, stb) vette át a rendőrség egy kiválasztott anyukától, ami így azért jelentősen leegyszerűsítő, sztereotípiákra ráerősítő eljárás volt. A 2021-es nőnapi posztot ugyancsak módosítaniuk kellett, mert nem jött át a rendőrhumor.
Ami azt illeti, nem volt elég körültekintő még a Scotland Yard sem, ők a toborzáshoz próbálták meg a női vonzerőt bevetni, a közvélemény visszajelzése szerint sikertelenül.
Dilemma lehet, hogy magasabb erkölcsi mércéket kérjünk-e számon egy közintézményen, mint mondjuk a fura karantén reklámos Csíki sörön, vagy az ugyancsak mértéket vesztő, de a hirdetését legalább visszavonó CBA-n. Utóbbi esetében egyébként sorvezető lehet a reklámszövetség állásfoglalása: társadalmilag káros, a márka és termékcsoport népszerűsítése szempontjából pedig túlzott, szükségtelen és szakmailag nem indokolt a szexualitas ilyetén felhasználása illetve a nők, a nemiség ilyen formában való bemutatása.
A dilemma ugyanakkor csak áldilemma, és könnyen feloldható: igen, egy közintézménynek, közszolgáltatónak nagyobb a felelőssége, és annak ellenére sem lehet negatív példát mutatni, ha nyilván nem olyan büdzsével forgat imázsfilmeket, mint a piaci cégek. De ha már imázst épít, akkor tegye intelligensen, szimpatikusan, akár ha kisebb pénzből is.