Megfontolatlan.hu
A kínos videókat a felvezetés elolvasása után inkább csak elképzelni szoktam. A szekunder szégyentől igyekszem megóvni magam. De a Szállás.hu CEO videóját egy hozzáértő kolléga ajánlotta nyomatékosan figyelmembe, így kétszer is végigizzadtam az unikornis fejjel küzdő főhőssel, Szigetvári Józseffel együtt. Ez több mint 7 perc nettó játékidő!
Ha jól értem a dolgot (jól), akkor a GVH megbüntette a legnagyobb hazai szállásportált, mert felületein azt az érzetet keltette a látogatókban, hogy az általuk nézegetett szolgáltatás mindjárt elfogy. Ha nem lépnek gyorsan, nem fog jutni. Ezt a gyakorlatot a GVH pszichés nyomásgyakorlásnak értékelte. Többfajta büntetés részeként fogyasztói tájékoztató kampányra is kötelezte a céget. A szállás.hu ennek keretében hozta létre a megfontoltan.hu tájékoztató oldalt, amely – a tárgyalt videóval ellentétben – nem sikerült rosszul, és fontos kérdésekben ad korrekt válaszokat.
A márkatörténetből ismerünk kiváló CEO videókat. Ezeknek megvan a maguk kitüntetett helye. Amikor nagy a baj: a CEO szólal meg. Amikor felelősséget kell vállalni: a CEO áll ki. Az ügyvezetőből, ha csak egy mód van rá, nem csinálunk pojácát. (Tisztelet a kivételnek; Ryanair.)
Mi a baj ezzel a videóval?
Káosz. Ez a fő probléma vele. Vizuálisan – nyilván szándékoltan – pusztító. Az írott szöveg betűhű felolvasása ugyancsak komolytalan. Három perc és negyven másodperc alatt egyik talányból a másikba esik a néző: ez most komoly, vagy irónia? A szöveget áthatja a sértettség, nem tudunk elvonatkoztatni attól a dilemmától, hogy most a sorokra, vagy a sorok közöttiségre fókuszáljunk. Ha a szállás.hu (általános alany: bárki) valóban elfogadja az őt sújtó ítéletet, akkor nem áll neki hosszú videóban kommentálni azt. Meghajtja magát és fogát összeszorítva, méltósággal végrehajtja, amit várnak tőle. Vagy tiltakozik, fellebbez, harcol. Esetleg titkon örül, hogy pénzbüntetés nélkül megúszta a dolgot.
Ha a cél az, hogy az edukációs kampány részeként létrehozott megfontoltan.hu microsite-nak reklámot csináljon, akkor is kudarcos a próbálkozás, erről tanúskodik az egy hét után is 5000 alatt maradó videónézettség. Ha együttérzést akar kelteni, vagy összekacsintani a GVH ellenében: kudarc, elég beleolvasni a kommentekbe. Ha egy nyereményjátékot komoly(kodó) arccal a sértettek kompenzációjaként akarnak elsütni: problémás ez is. Komolyan venni lehetetlen, de nem elég komolytalan. Kiesik a kategóriák közül. A végcsattanó is rárottyant erre egy lapáttal, a maszkviselés relativizálásával és a szánalmas unikornisfej felrángatásával. Mi akart ez lenni?
Viccnek durva, durvának nem vicc.