„Nem szolgáljuk ki a nézőt – csiklandozzuk” – Végh Zsolt, rendező, színész, forgatókönyvíró

„Két dolgot csinálhat a rendező: talál egy olyan hangsúlyt a műben, ami neki fontos, vagy elkezdi eltorzítani. Ha klasszikusról van szó, akkor az ember itt tudja, hogy egy komoly kockázatot vállal” – mondja el Végh Zsolt, rendező, színész, forgatókönyvíró a Krízisek és pofonok podcast legújabb epizódjában annak kapcsán, hogy milyen módon tudja befolyásolni a rendező a végeredményt, hogy a néző végtére is mit lát majd a színpadon, vagy a filmvásznon.

Végh Zsolt azt vallja: ha nem kísérletezünk, akkor nem lesznek új utak, nem lesznek új irányok, és ebben benne van a bukás, a kudarc lehetősége – éppen ezért hívjuk kísérletezésnek, ami a darab színrevitelének folyamatát illeti. A kísérletező színházhoz a nézői oldalnak is hozzá kell tenni valamit, nem kapja készen, felkínálva az értelmezést. „Az az ember, aki ezt rendezte, az ott döntött, hozott egy döntést” – erre érdemes gondolni, amikor fura, meglepő, vagy olyan helyzettel találjuk szembe magunkat, amivel nézőként nem nagyon tudunk mit kezdeni.

Az epizódban beszélgettünk az úgynevezett „negyedik fal” áttöréséről, és arról, hogy a rendezőnek milyen módszerei vannak például a színészvezetésre. Végh Zsolt felidézte a legendás kaposvári színházat is, amely, elmondása szerint „szilaj hely volt, ahol veszélyes előadások születtek”.

Tetszett a beszélgetés? Hallgass bele más adásokba is! Beszélgettünk már manipulációról a harcászatban, a borok világában, a történelemben, az irodalmi bestsellerek kapcsán, a divatban és az építészetben is. De megtudhatod azt is, hogyan hat a manipuláció a bűnügyek esetében, vagy hogy jellemző-e az állatvilágra!