És ezt lehet?

Talán az év végére beragadt reklámbüdzsék pánikszerű elköltésének igénye, talán a reklámzajból történő kiemelkedés hisztérikus vágya teszi. Az év vége mindig tartogat elborzasztó meglepetéseket. Nincs idő végiggondolni a hirdetések sztorivezetését? Esetleg felülkerekednek a nem szakmabeli megbízók, akik életük kreatív ötletét verik keresztül a szervezeten? Minden eset mögött más-más emberi tragédiák húzódhatnak meg. De a külső szemlélőt ez nem vigasztalja.

Az Aréna pláza például ezzel a blaszfém, ki tudja mire jó kampánnyal vágott neki a karácsonyi szezonnak:

Különösebb felháborodás hangját nem hallani, egy-egy negatív vélemény árválkodik a videók, hirdetések alatt. Pedig a hirdetés teljesen öncélúnak hat, a szakrális kulisszát csak apropónak használja, az is egészen zavarosan. Van itt tiltott gyümölcsbe harapó nő, látens és nem látens leszboszi érzelmű nők, akik persze áttételesen mind a vásárlás (vö kufárok) templomának oltárán áldoznak.

Korábban is készítettem már összeállítást a félresikerült karácsonyi hirdetésekből , az Aréna Pláza nagy költségvetésű kampánya joggal kaphatna helyet köztük. Korábban viszont elkerülte a figyelmemet a norvég posta hirdetése, amely még a meleg télapónál is erősebb volt 2019-ben: itt (Szűz-) Mária és a korabeli (mindenkori) postás titkos románcával játszott el a norvég állami cég:

Női vonalak

A női szerepekről gondolkodott el az a dél-koreai tejtermék vállalat is, amelyik a mezőn jógázó nők és a bőséges tejhozamot biztosító, boldogan kérődző tehenek közti kapcsolatot villantotta föl – zajos sikert kiváltva.

Ezekhez képest szinte illetlenség a kisebb tapasztalattal bíró piaci szereplőkön elverni a port, vagy számonkérni a korszellemre való odafigyelést. De muszáj megtenni, máskülönben nem tudunk előrébb jutni a reklámnyelv használatban sem. Itt van például ez az építőipari vállalat, amelyik évek óta szellemesnek tartja a könyöklőinek (ez valami ablakpárkány lehet) nőkkel való behelyettesítését.

És nem szól nekik senki, hogy most már kereshetnének egy másik kreatívmegoldást, mert ez tarthatatlan. Kiábrándító az is, hogy plakátmagányban ázó éjjelek megihlette autószerelő műhelyek és magányos kamionos fülkék posztervilágát idézi meg minden második kenőolajjal, gumival, autóalkatrésszel foglalkozó cég. Mintha csak egy titkos, belső nyelvet beszélnének.

De akkor tegyék a négy fal között…